Spanienhälsning

• 14 jan 2024

image: Spanienhälsning

Vi skickar er alla en riktigt härlig hälsning från Spanien.

Som tur är finns en del tävlingar att springa. Helgens tävling 2 mil söder om Murcia med mer än 500 deltagare var en riktig fullträff i fint väder men som det heter, det som inte dödar det härdar.

H65 klassen var deltagare från nyblivna sådana samt som jag nybliven H70. 18 kontroller samt en höjdskillnad upp och ner med 150 höjdmeter hette duga.

Jag överlevde samt tog hem segern.... missade bara kontroll 16 som var en av de lättaste...slarvade till den...

bod

Ni som följer oss på Instagram

har från början på vår resa fått löpande info samt en massa bilder.

Nedan kopierad text från starten den 26 dec. Håll till godo den som önskar läsa....

NU RÄCKER DET...

Nästan 3 dm nysnö, -17 är nog för oss.

Vi lastar bobilen full och stoppar in katterna och åker med sommardäck ner till Göteborg den 26 dec. Vi slapp snöovädret och halkan. Nedanför Gullspång blev det varmare och mindre snö. E 20 var saltad ända ner till Göteborg. Snön försvann helt ovanför Alingsås. Kanske man skulle flytta dit?

Övernattade vid färjeläget. Inte bästa platsen brevid motorväg och ambulansflyg till och från Sahlgrenska. + 2 igår kväll.

Stena lines Danica gick i tid 9.10.

Färjan över till Fredrikshamn var smärtfri vad gäller sjösjuka. Lite blåst norrifrån.

13.00 tog vi sikte på Flensburg. 36 mil blev långt men väl framme var vi mer än nöjda. Lite regn och blåsigt. Slapp kommande oväder meteorologerna varnat för.

Skön övernattning på ställplatsen vid köpcentret.

Vi handlade på oss en del inför nyåret. Dock tyckte frun att en av flaskorna var väl stor....

Löste vattenproblemet till toan efter att ha köpt lite delar på Bauhause. Sen dök nästa problem upp när vi skulle fylla gasol i vår fasta tank. Det läcker vid anslutningen.

Ännu ett besök på Bauhause för att leta oringar. Fann ett helt paket där en passade.

Tankade bränsle, gasol samt fyllde på vattentanken.

Fulltankade åker vi vidare ca 30 mil. Passerade miljonstaden Hamburg utan problem. Därefter Bremen. Hela dagen regn till och från samt mycket kraftig blåst. Trafiken var hela tiden mycket tät med massor av trafikanter.

Vi slog läger vid fin rastplats med fullt av långtradare. Vår granne grejade frukost ur köksluckan på tradaren som verkade bestå av bacon, potatis och äggomelett allt noga tillrett i stekpannan.

Eftersom vi inte skulle köra mer än 28 mil idag ner till Köln så tog vi det lugnt på morronkvisten. Vi avslutar alltid frukosten med varsin chokladbit. Öppnade första lådan som sonen bidragit med.

Ännu en dag med regnoväder och blåst. Verkar som halva Tyskland är översvämmat. Av många hundratusen bilar och långtradare har vi bara sett en kökrock.

Många husbilsägare har ett mjukisdjur i framrutan, vårt består av Ikaroz.

Bägge katterna trivs som fisken i vattnet i bobilen. Inte ett pip under hela resan hittills.

Vi slår läger för natten vid Ikea straxt utanför Köln. Ingvars välsmakande köttbullar med mos och pommes fyllde våra bukar till bristningsgränsen...ingen kvällsmat behövs var vi ense om.

Nyårsaftonen 2023 - Pont a Mousson

Snart är det slut...

Nästa dag är det ny dag år 2024. Hoppas på mer fredligt sådant som säkert alla gör.

Vi lämnade Köln och konstaterade att väster om är den bästa passagen. Noll felkörning

Förra året höll det helt gå åt pipsvängen med massor av tunnlar hit och dit...Vi kom ju rätt då oxså men med andan i halsen.

Vi tankade fullt i Luxemburg med både disel och gasol. Diselpriset var 1,47 €.

Fina vägar med lagom trafik ända ner till vårt slutmål i Frankrike vid fina ställplatsen Pont a Mousson. Fick kanonplats direkt vid Moselkanalen.

Här blir vi kvar 2 övernattningar där toa och dusch är kanon.

Nyåret firar vi vår bröllopsdag med oxfilé och primörer med våra underbara katter och dagen tillära fint väder +12 grader och sol.

Det är vad vi längtat efter, - grader och snö är långt borta.

Bildkollage är från besöket på Motor World.

Michael Schumacher har ett mycket väl dokumenterat museum från hans storhetstid. Tyvärr tragiskt slut efter en skidolycka.

Museet visar dessutom fantastiska bilar förr och nu.

De som är intresserade får sitt lystmäte med våta drömmar....

Med detta önskar vi alla ett Härligt nytt År.

3 jan

Äntligen...

Idag åkte vintermunderingarna av. + 18 och sol välkomnades vi av I Narbonne, 8 mil från spanska gränsen.Vi öppnade upp takluckorna och släppte in goa sommarvärmen.

Efter nyår styrde vi mot Autun på mindre vägar men helt ok att passera mindre byar. Man får uppleva franska landsbygden. Många tycker det är jobbigt och väljer betalvägar/motorvägar.

Kostar sådär 1500:- för att köra där.

Efter fina men regniga Autun där vi övernattade blev nästa stopp Eifelviaducto där vi varit flertal ggr tidigare. Fin och säker plats. Temperaturen växlar mellan 8-12 grader under resans gång.

Resan till Narbonne går över Pyreneerna men fransmännen bjuder på motorväg A75 från Clermont.

Upp och ner är facit...1200 meter öh var högsta punkten.

Som sagt nu är vi mer än nöjda med möte av underbar värme och imorron är vi i Spanien, i höjd med Barcelona.

5 Januari

Nu är vi i hamn som det heter. 12 mil nedanför Barcelona slår vi ned bopålarna.

Sjukt fina  platsen vi besökt både ner och hem tidigare.

Spanien med dess fina vägar och klimat passar oss som fisken i vattnet.

Hittills noll felkörningar. Vår stora GPS vill inte alltid som telefonens Google maps.

Till slut är vi överens Google och vi.

På vår resa fanns efter vägen vägpizza att beställa i automat, bredvid andlig spis för behövande. .

Vädret idag +17 omväxlande.

Vår nya familjemedlem Icaroz fick första gången med sele strosa runt. Han och Aramiz gillade verkligen platsen i natt...

Vi har sett fina stora husbilar. Den vi stog brevid i Narbonne var STOR inte speciellt snygg?

Nu är suget att byta min Mb Slk mot Fiat 500 cab...
Nån intresserad av en I nyskick...

Sista bilden utsikt från sovrumsfönstret..

8 januari

När smakar frukt som bäst....

Förbjuden frukt, alla har väl pallat äpplen eller annan frukt nån gång.

Vår övernattning var bredvid all världens odlingar av mogna mandariner/clementiner.

Sjukt goda och några pallade spelade nog ingen roll.

Vår fina plats vid Castello san Jordi blåste bort, en storm som hette duga där vi trodde vår bobil skulle välta och det blev inte många timmars sömn. Storm, kraftig blåst fortsatte ett par dagar. Vi vill inte gärna färdas på vägarna då det rister och skakar i bobilen.

Vi promenerar runt i brist på annat. De som sett En Plats i Solen på tv där engelsmän söker boende härnere undrar vi hur många som övervintrar härnere, de flesta boende är helt öde.

Därför kör vi kortare sträckor söderöver.

Självklar ska bobilen hållas ren, fin tvättplats gör man glad...

Vårt boende är lagom tycker vi. När det kommer dubbelt så stora med bil i garaget och släpkärra med motorcykel är det att gå för långt...varför...?? Måste vara hur svårt som helst att hitta plats för natten.

Nu har vi kommit till den åldern att en dramaten (kärra) är ett hjälpmedel....inköpt på kinesaffär för 179:-,  kanonkärra.

Fina stranden vid Castello de la Plana bjuder oss på sol och värme där blåsten avtagit så man kan fika och sola ute...

Strandpromenaden bjuder på nästan en halv mil underbart fin och välskött stråk med boganvilla större än något.

Fredag 12 januari

Gomorron alla vänner

Fint att vakna med sol och sandstrand precis vid vattnet en bit nedanför Benidorm. Blir lite solande och fika idag, men innan det en promenad och kanske ett bad innan vi drar vidare mot Murcia där det arrangeras en OL tävling med mer än 500 deltagare nu på söndag. Ser verkligen fram mot det...

Vi som alla andra måste ju ta itu med smutstvätten, enkelt, ren och torr tvätt på mindre än 1 timme, tvättmedel ingår. Kostade 7€.

Ställplatser och campingar är inget för oss då de oftast är överfulla. Inatt chansade att det är straffbart att övernatta. Inget besök av  Guardia Civil.

En bild står bobilen  längst upp bredvid en gammal fästning där Italienarna intog under första världskriget. Nu gjorde vi det.

En annan bild på ett mindre träd med massa frukter där de mogna övergår från gröna till gula undrar vi vad de är, tips mottages...

Vi har åkt 322 mil sedan den 26 december. Inga felkörningar och peppar peppar inga incidenter, men det gäller att ha ögon i nacken då man har att göra med eldiga fransmän och spanjorer som verkar bara ha ett läge på gaspedalen.

Nu har lillen blivit en stor en. Men självklart mycket hår gör att Ikaroz ser större ut.