3-dagars i Sälen 2014

image: 3-dagars i Sälen 2014

Följ Sven-Eriks äventyr i Sälen under dessa dagar

Etapp 1, fredag förkortad medel

I fredags eftermiddag åkte jag och hustrun i riktning mot Sälen för att springa första etappen som avgjordes som en förkortad medeldistans med start på kvällen. Tävlingcentrum var Hundfjällets skidanläggning i Sälen för alla 3 etapperna.

Till start kunde man välja på att åka sittlift i 15 minuter eller att vandra uppför fjället 1500 meter med 225 meters stigning. Då jag hade lite tidsbrist valde jag liftalternativet trots en viss höjdrädsla.

Det var allmänt ruggigt väder med kyla och lite regnstänk när jag styrde kosan mot första kontrollen sänkan som skulle ligga en bit nedanför kalfjället i kanten av fjällbjörksområdet.

När jag var vid kanten av fjällgränsen och räknade med att se kontrollen så blev jag helt stillastående, då den inte syntes till. Jag sprang sakta norrut men jag kunde ändå inte se kontrollen så jag sprang tillbaka till det första stället och fortsatte söderut. Då kom jag till en annan kontroll och blev även uppsprungen 4 min av min gamle klubbkompis Jan-Olof Bäck från OK Djerf. Vi fortsatte ännu längre söderut och där var äntligen sänkan. Där försvann ca 8 minuter och jag var inte så motiverad att fortsätta, men skam den som ger sig. Det blev en mindre miss på 3:an , då jag hamnade lite för långt till vänster om kontrollen, samt på 7:an där jag stannade lite för tidigt på sluttningen. Mellan 7:an och 8:an passerade jag Trollstigen med olika sagofigurer och även inlagt ljud.

Då min placering blev tämligen blygsam var det desto mer glädjande med 2 sköna KOK segrar genom makarna Johansson Runo i H70 och Birgitta i D70.

Efter målgång åkte vi till vårt övernattningsställe i ett rum vid Sälsäterns Fjällgård i Lindvallen.

Resultat

H80 1830 m
Arne Gustavsson                   Säterbygdens OK                           23,26
11. Lars Magnusson                                                                          38,18

H70 2110 m
Runo Johansson                                                                           21,18
2. Anders Johansson                IFK Moras OK                                  21,26

H55 2120 m
  Sixten Westlund                   OK Tyr                                             15,03
25. Sven-Erik Brodin                                                                          31,47

H50 2310 m
Mats Jönsson                          Korsnäs IF                                     15,54
33. Leif Celander                                                                                24,25

D70 1750 m
Birgitta Johansson                                                                          19,39
2. Ing-Marie Mozelius              St Tuna OK                                         20,07

D55 2190 m
Eva Voxlin                                 Alfta Ösa OK                                 19,40
11. Lisbeth Celander                                                                           29,52

karta dag 1

H 55 Förkortad medel 2100 meter

Etapp 2, lördag långdistans

Efter en stadig frukost och en trevlig pratstund med en trevlig herre vid namn Christer från OK Renen från Luleå som åkt ca 90 mil för att deltaga i den här tävlingen och tidigare under veckan tävlat i Idres 3-dagars. Därefter skjutsade jag frugan till Experiums galleria och fortsatte till tävlingsområdet som var samma som gårdagen nämligen Hundfjället. Nu gick jag till starten ca 1000 meter med en stigning på 1500 meter. Väl uppe vid starten så träffade jag Lisbeth som var rejält klädd med överdrag , vilket var smart då regnet , kylan och blåsten som var kraftigt på toppen av fjället. Idag hade jag bytt ut tumkompassen mot en traditionell variant , för att förhoppningsvis kunna hålla riktningen bättre på fjället. Jag sprang iväg mot 1:an och försökte att hålla riktningen i snålblåsten på fjället Passerade den smala mossen knappt halvvägs till kontrollen och stegade samt försökte att hålla höjden fram till kontrollen. Passerade en snöbeklädd sänka och kom till en djup sänka med ett surdråg. Stegen var ute men kontrollen syntes inte och jag hade ingen susning om var jag hade hamnat, då jag var helt solo på fjällsluttningen. Jag tog kontrakurs snett tillbaka mot andra hållet uppför några höjdkurvor och där satt kontrollen. Denna irrfärd kostade ca 10 min och inledningen var lika bedrövlig som första etappen. Resten av banan gick ganska bra förutom en mindre miss på andra kontrollen, där jag hamnade lite för långt upp på fjället, men hade tur som såg den då jag fortsatte lite till vänster ner mot fjällkanten. Stannade till och åt ett mindre russinpaket vi d gölen mitt mellan tvåan och trean, vilket medförde en viss tempoökning överfjället och resten av banan. På väg till trean passerade jag stenen 200 m före kontrollen. Fjärde kontrollen togs via hjlälpkurvehöjden strax före kontrollen som var tydlig. Femman syntes på långt håll och till sjätte sprang runt på stora stigen istället för att ta sig genom den branta ravinen. Glädjande nog kändes mina problemfyllda hälsenor i hyfsat skick trots den bitvis steniga underlaget under mossan, men tiden var ju inte mycket att hurra för även om det kändes något bättre än första etappen. Som tur var lyckades även idag Birgitta och Runo bra med vinst respektive en andraplats.

Efter tävlingen åkte jag till vårt vandrarhem och käkade pasta och vilade lite. Därefter åkte vi och besökte familjen Pettersson från OK Djerf i deras stuga i Tandådalen. Vår äldsta dotter Maria kom dit och berättade att hon gjort ett bra lopp och placerat sig på åttonde plats i D 21 E. På kvällen åkte vi till Olarsgården och käkade röding med kokt potatis och sparris som var mycket god. Som avslutning på dagen tittade vi på åttondelsfinalen i fotbolls VM mellan Colombia och Uruguay som vanns av de förstnämnda med 2-0.

Röding med färskpotatis och sparris vid Olarsgården

Resultat Etapp 2

H70 3890 m
Jan Johansson                        IFK Hedemora OK                      39,28
2. Runo Johansson                                                                         43,05

H55 5270 m
Christer Skoog                        Kils OK                                         29,55
25. Sven-Erik Brodin                                                                        55,28

H50 5830 m
Christer Morell                       OK Kåre                                         33,49
28. Leif Celander                                                                              52,10

D70 3050 m
Birgitta Johansson                                                                        32,48
2. Gunborg Westin                    Leksands OK                                  34,43

D55 4080 m
Karin Gunnarsson                 St Tuna OK                                     31,35
14. Lisbeth Celander                                                                         62,29

H55 5270 m Långdistansbanan

Vy mot starten från TC

Sven-Erik vid TC

Etapp 3, söndag medeldistans

Nu var det dags att plocka ihop våra saker och städa vårt rum. Därefter åkte vi upp till TC som även denna dag var beläget vid Hundfjället. Fick springa ganska snabbt till starten då jag trodde att avståndet var 900 meter istället för det rätta på 1900 meter. Jag kom fram i tid och drog iväg mot första kontrollen som var en sänka på en sluttning. Det var ganska brant och jag fick den nästan på en gång. Även tvåan hittades snabbt även om det var väldigt stenigt nerför sluttningen. Till 3:an försökte jag att hålla höjdnivån , men tog lite för mycket höjd och hamnade ca 100 m NO om kontrollen och fick gå ner en höjdkurva. Gropen vid fyran gick skapligt förutom att jag först inte såg den utan hamnade mellan höjden och punkthöjden strax SO om kontrollen. Femman hittades med hjälp av rullstensåsen som går i löpriktningen. De 2 följande kontrollerna spikades. Till 8:an vadade jag över bäcken vid förgreningen, men hamnade lite för långt söderut nära mossen. Näst sista missades med någon minut , då jag följde fel mossflik och hamnade lite för långt söderut. Mina totala missar blev cirka 5 minuter, vilket var ett litet fall framåt jämfört med de 2 föregående etapperna.

Birgitta segrade igen och vann totalt i D70 klassen. Runo hamnade på en fin andraplats totalt i klassen H70.

Efter en uppfriskande dusch i det småregniga och kalla vädret åkte vi till Gammelgården nedanför

Högfjällshotellet och åt hemlagade våfflor med hjortronsylt. Nästa stopp var vid Stadiumbutiken som

ligger nära Vasaloppstarten och där köpte undertecknad ett par nya löparskor med inbyggd dämpning som är bra när man har hälseneproblem. Ytterliggare ett stopp var vid Sixten Jernbergs Museum vid Limedsforsen. Där käkade vi en god buffé med kyckling och fläskfilé samt träffade Leif och Lisbeth . Det sista och fjärde stoppet var vid det härliga konditoriet vid infarten till Vansbro. Där avnjöt vi te och smörgås.

Resultat Etapp 3

H 70 2920 meter
Kurt Andersson                      Storviks IF                                     31,47
6. Runo Johansson                                                                              35,43

H 55 3100 meter
Christer Skoog                        Kils OK                                            22,02
20. Sven-Erik Brodin                                                                            38,54

H 50 3100 meter
Lasse Jansson                         Gävle OK                                       20,40
25. Leif Celander                                                                                  32,31

D 70 2230 meter
Birgitta Johansson                                                                           30,13
2. Ing-Marie Monzelius           Stora Tuna OK                                                          33,24

D 55 3020 meter
Karin Gunnarsson                 Stora Tuna OK                                                          33,35
14. Lisbeth Celander                                                                           59,27

RESULTAT TOTALT

H 70
Jan Johansson                        IFK Hedemora OK                      1.34,59
2. Runo Johansson                                                                              1.40,06

H 55
Christer Skoog                        Kils OK                                            1.10,52
23. Sven-Erik Brodin                                                                            2.06,09

H 50
1. Lars Holmberg                        IF Hagen                                        1.15,13
19. Leif Celander                                                                                  1.49,06

D 70
Birgitta Johansson                                                                           1.22,40
2. Ing-Marie Monzelius           St Tuna OK                                    1.30,56

D 55
Karin Gunnarsson                 St Tuna OK                                    1.25,27
12. Lisbeth Celander                                                                           1.31,44

karta dag 3

H 55 Medelbanan 3100 meter

Birgitta J

En nöjd vinnare i D 70 Birgitta Johansson

Målspurten vid Hundfjället

Våffla med grädde och hjortronsylt vid Gammelgården