En het rapport från Veteran-VM i Danmark

• 17 jul 2018

image: En het rapport från Veteran-VM i Danmark

Veteran-VM i Danmark 2018. Temperaturer 27- 29 grader hela veckan.

Roger och jag tycker att Veteran VM i orientering är ett mycket bra sätt att upptäcka länder ”inifrån”. Man hamnar på platser som turister normalt inte besöker och träffar vanliga människor. Vi är bara intresserade av Europa så valet är lätt, i år blev det Danmark och Köpenhamn. Tävlandet under veckan består av ett sprintkval, en sprint final, ett skogskval som även gäller för medelfinal samt en medelfinal som är kval för långfinalen.

Då vädret i år var mycket varmt även i Danmark gällde det att inte vara för duktig på medelfinalen, H35 hade över 13000m på sin långfinal.

Vi åkte i egen regi och hade bokat en ”komforthytte” på Hilleröd Camping, ett lyckskott visade det sig. Stugan var jättefin med alla bekvämligheter och campingen ligger mitt i stan med fem minuters gångväg till gågatan.

Vi anlände till Danmark torsdag d. 4/7 och åkte först till TC som var Farum Arena, cirka tre mil söder om Hilleröd. Vi hämtade ut våra underlag och fortsatte upp till campingen. Middagen intogs på en restaurang på gågatan. Det blev första och sista besöket där, senare orkade vi inte gå dit efter tävlingarna. Vår stuga hade en fin altan där vi tillbringade alla sena eftermiddagar och kvällar framöver.

Fredagen användes för att inhandla tågbiljett inför söndagens sprintfinal i Köpenhamn, handla mat och förbereda kläder för morgondagen. Tidigt sänggående.

Efter 10,5 timmars sömn gjorde i oss färdiga och åkte ett par mil SO till staden Hörsholm. Där vid DTU gick sprintfinalen av stapeln. Då jag hade sen start var det härligt att strosa runt och hälsa på alla gamla bekanta. Kartan var en blandning av bebyggelse och parkområde. Roger var nöjd med sin placering, även jag, jag tyckte bara att det roliga gick för fort. Roger var nöjd med att kunna lunka hela tiden. Ingen dusch fanns så det blev att man ganska snart åkte hemåt. Innan dess hann jag i alla fall avnjuta tre små smörrebröd i serveringen.

Söndag morgon gick vi mycket tidigt till stationen då Roger hade tidig start och jag sen, han i M80B och jag W75A. Arenan var på ett litet torg utanför det gamla kungliga palatset Christiansborg. Det blev trångt där. Starten för våra klasser var alldeles utanför entrén till Nationalmuséum. Roger hade litet problem med alla portar och gjorde ett misstag. Det blev likadant för mig, missade 34 sekunder på att vika in på fel port men snabbt tillbaka. Detta räckte för att sjunka 10 placeringar, 31:a. Tyckte att min bana var alldeles för kort, hade velat njuta mer av detta. Man kan inte tänka sig att det finns så många fina innergårdar mitt bland gamla stora palats i storstaden! Vi hittade en liten restaurang i närheten där vi oduschade åt ljuvliga smörrebröd tillsammans med god kall dansk öl. Tåg hemåt, dusch och altanen. Inga kartor idag.

Model Event i Tilsvildeleje. Hade badkläder med men insåg snabbt att blåsvädret inte skulle inbjuda till bad. Vi gick varsin runda i skogen och träffade massor av bekanta. En kopp kaffe på stranden innan vi åkte till Farum Arena och hämtade våra sprintkartor. Lunch där och lite inköp innan det bar av hemåt. Resten av dagen altan och njutning av kartor.

Skogskval 1 i närheten av byn Ramsel vid Asserbo slottsruin, den södra delen av kartan där Model Event var. Långa köer in till P. Då jag skulle hämta min ryggsäck i bilen vred jag till ryggen och blev stående, ryggskott. Hade svårt att gå de 1500m till TC. Hur skulle detta gå? Lunkade fram till TC och uppsökte genast Samariterna. Förklarade vad jag hade gjort och fick två starka värktabletter av en snäll doktor. Vet inte om det hjälpte mig så mycket under banan men jag tog det mycket lugnt och missade inte en meter. Kom i W75A-final, Roger i M80B. Mycket lugn eftermiddag hos oss och tidig säng.

Medelfinal+ skogskval 2, samma plats som gårdagen. Min rygg var något bättre men värktabletter behövdes. Var så glad att det var nedförslut till min etta, missade då och gjorde 5-6 min. på den. Kände att luften gick ur mig och säkerheten försvann. Sexan besökte jag tre ggr innan jag fattade att jag var där och inte vid sjuan! Resten gick dåligt. 43:a, säkert B-klass i morgon. Roger låg 14:e! Vila.

Model Event i Grib Skov. Inte långt att åka. Det hade regnat under kvällen så bokskogen var fuktig och lerigt på marken. En bra karta där att kändes bra, stämde fint. Gjorde en timme där innan vi åkte hem och duschade. Farum Arena fick ett nytt besök där vi hämtade kartor igen. Matinköp och hem för vila i skuggan. Tidigt sänggående.

Final! Roger hade dragit spiken och kom in i A klassens sista plats! Det betydde att vi åkte kl.07 hemifrån trots att det inte var långt. Han fick/var tvungen att åka buss till start då startplatsen passerade hans bana. Hans bana var över 5 km och jag undrade hur det skulle gå men det är en seg gubbe jag har! Han kom i mål på egna ben efter 1 timme och 40 minuter! Bra gjort i värmen! Jag hade fått första platsen i B-klassen och startade sist av alla i min klass. När jag startade kände jag mig helt slut. Jag orkade inte lunka, gick bara. Trots det missade jag tvåan litet men resten gick spik på. Drack allt vatten jag passerade och kände mig piggare efter halva banan. Blev delad femma. Dagens belöning var att vi fick behålla kartan i mål! Vi var nog nöjda båda två med våra insatser under veckan, det hade varit extrema förhållanden. Det har nog varit en av de roligaste Veteran VM jag har varit på. Mest glad var jag över sprintfinalen i Köpenhamn, precis som jag hade förväntat mig.

Om vi lever nästa år blir det Lettland och Riga!